Head picture

Vad är Svenska Kyrkan?

Är det någon som vet vad Svenska Kyrkan egentligen har för syfte? Jag läste en insändare igår av någon som skulle gå ur kyrkan för att slippa betala skatten. Men den egentliga orsaken, eller åtminstone en bidragande orsak till utträdet var att kyrkan tycks vägra att uttala en välsignelse när den viger homosexuella par.
Jag undrar: Varför gifter sig homosexuella par inte borgerligt?  Man måste faktiskt inte gifta sig i kyrkan. Homosexuella par kan väl ändå inte sätta så stor tilltro till Bibeln, för där fördöms homosexualitet i tydliga ordalag.
Och nu kommer jag till frågan: Vad står Kyrkan för? Grundar de sin lära på Biblen, eller är den en populistisk inrättning för samhälleliga tjänster? Är det därför det heter "Svenska" Kyrkan, för att den ska anpassasig till vad majoriteten av svenska folket tycker om saker och ting?
Jag har aldrig blivit riktigt klok på det.

Kommentarer
Postat av: Magnus

Bibeln är full av motsägelser. Skapelseberättelsen är ju en blandning av en muntligt traderad berättelse och en högkyrkelig tillrättalagd. Sedan det där med homsexualitet. Enligt gamla testamentet ska man ju stena skiten ut nån om dom råkar ha fel grödor bredvid varandra. Det osar ju öga för öga, tand för tand om hela GT. I NT predikar Jesus om vikten att älska din nästa och vända andra sidan till. Att kasta stenen om du är utan synd osv osv. Så vilken del ska man gå efter?Jag tänker gå ur kyrkan enbart av skatteskäl. Jag vägrar betala för något som jag anser står för fel och förlegade värderingar. För mig handlar religion om att finna sin tro, inte hur man utövar den.

Postat av: Anima Mea

Själv har jag aldrig varit med i kyrkan. Egentligen tycker jag inte att den har något existensberättigande.

2007-04-15 @ 13:09:38
URL: http://animamea.blogg.se
Postat av: Anima Mea

Paulus brev till Romarna visar tydligt att den Mosaiska lagen upphävdes i och med att Jesus dog och upprättade ett nytt förbund.
Om man ska kalla sig kristen, vilket det stora flertalet i västvärlden gör, borde det sk Nya Testamentet alltså vara utgångsmaterialet.

2007-04-15 @ 13:11:42
URL: http://animamea.blogg.se

Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback