Head picture

Nyinflyttad

Vi kom till nya lägenheten vid elvatiden på fredagkvällen. Till vår bestörtning passade inte nyckeln till porten, och jag hade inte koden. Jag försökte ringa till hyresvärden, men fick bara automatsvar. Til slut fick jag tag på en sorts anställd i Småland, som berättade att hyresvärden var på semester i Turkiet, eller dylikt. Som tur var råkade han jag fick tag på vara grannen som bor våningen under mig, så han kunde koden utantill. Hade varit lite jobbigt att bli stående där mitt i natten. Mamman hade visserligen sagt att vi fick sova hos henne om det skulle strula till sig på något sätt, så vi hade en liten reservutgång där.
Lägenheten var renoverad och jättefin. Allting målat och fräscht och köket helt utbytt med ny gasspis och diskmaskin. Däremot var det lite si och så med städningen. Slipdammet låg som en vit hinna över allting, även inne i skåpen. Toalettstolen var nog inte urborstad i närtid och var så missfärgad inuti att begreppet bromsspår förlorat sin innebörd för länge sedan. Det saknades städgrejor och värst av allt: Det saknades något att göra kaffe med.
Kaffet löste vi med att brygga direkt i koppen med filter nedstoppade i en trattliknande mojäng som hörde till diskmaskinen. Och idag har jag varit ute och storshoppat städgrejor.
Dessutom träffade vi Mamman och fikade med henne på ett mysigt ställe vid vattnet där hunden kunde bada och sola samtidigt. Det var första gången Mamman träffade Maken.
Vi köpte kantareller och åt de brynta tillsammans med lök och bacon på rostat bröd med tomater och sallad. Mums! På kvällen var vi ute på en lång promenad och utforskade närliggande grönområden. Stan är verkligen trevlig när det är varmt och folk sitter ute på alla kaféer och restauranger, i parker och på gräsmattor. Omgivningarna där lägenheten ligger nära vattnet och med mysiga kvarter runt omkring.
Nu har jag städat allting, med den frenesi som bara en nyinflyttad kan uppbåda. Nästa vecka kommer hyresvärden hem, och då får han ta itu med en del praktiska saker som inte är riktigt klara. Det finns inga gardinstänger, lampor är inte inkopplade överallt, det ligger överblivna golvplattor, kartonger och träbråte kvar sedan renoveringen, så det finns lite att fixa med.
Jag tror jag kommer att trivas när jag kommit i ordning, fast det kommer att ta lite mer tid än vad jag tänkt, tror jag.
I morgon ska jag köpa strykbräda, strykjärn, dammsugare och kaffebryggare. Och Maken ska kolla på bil till sig.
I övermorgon ska jag jobba.

Kommentarer
Postat av: Magnus

Sänder över lite cyberflyttgröt.


Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback