Head picture

En viss tomhet

Jag sitter på hemmakontoret idag. Mest för att jag måste visa mig ibland, och för att det känns bra att hålla lite kontakt med de forma kollegorna. Jag åt lunch med han som efterträdde Den Andre som chef på bygget. Han och jag kommer bra överens och förstår varandra. Jag litar på honom. Han vet om det som hänt mellan mig och Den Andre, för att jag har berättat det, men det vet inte Den Andre. Det skulle han inte gilla.
Han tycker att Den Andre varit falsk och ojuste, men han tycker att jag har varit dum också, så på så sätt är han rätt neutral.

Det är skönt att komma hit, och känna sig hemma. Det är ganska ensamt i mitt jobb annars, trots att jag träffar så många. Men det blir liksom på ett ytligare plan, flyktigare. Vi jobbar inte ihop kring något påtagligt och gemensamt, som man gör i en operativ verksamhet. Dessutom är det svårt att inte komma ut och bli sedd mest som "chef" när man kommer ut och redan har ett personligt förhållande till dem som man träffar. Allting man säger och gör färgas av en undermedveten chefsfolie, som alla plastar in en i. Jag tycker det är bättre om alla bara kan vara vanliga och jobba ihop som ett team, precis som de är, och ha fokus på att uppnå rätt resultat, oavsett titel. Men det tycker jag säkert för att det är jag som åker runt och har åsikter hur folk ska göra. Om jag hade varit den som jag kom till med mina åsikter, hade jag haft en massa andra åsikter tillbaka, sparkat bakut och inte velat göra som jag blev tillsagd osv. Tur att få är som jag...

Men det känns ändå lite tomt här, för Den Andre har definitivt flyttat härifrån. Hans flyttlass lämnar huset och far till Staden inom några dagar. Han kommer aldrig mer att komma in och sätta sig här på mitt rum och prata som har brukade göra. Jag vet att det är bra, men det känns lite konstigt också. Han är orsaken till att jag kom hit, delvis. Jag är orsaken till att vi båda försvinner härifrån, delvis. Vi har ändå jobbat ihop och haft annat ihop i fem år. Det sätter sina spår. Jag saknar honom.


Kommentarer

Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback