Head picture

I Staden

Vi kom i säng sent igår, eller i morser rättare sagt. Sedan sov vi hopträngda i en 120-säng. Det är konstigt att det känns mycket trängre nu, än  när vi var nygifta och hade en 120-säng. Jag tror det är Maken som tar större plats nu...

Efter att vi masat oss upp så sakteliga, bunkrade vi upp med god mat inför helgen. Jag passar alltid på att fylla frysen och fixa med sådant som det är bra att ha bil till när Maken är här. Sedan när jag är ensam, behöver jag inte handla så mycket mer än grönsaker och lite annat färskt.

Jag gjorde en fisksoppa när vi kom hem igen. Maken sa att det var den godaste fisksoppa han ätit, och jag är nästan böjd att hålla med. Jag skar en halv morot och motsvarande mängd palsternacka, kålrot och rotselleri i smala strimlor och lät dem sjuda i vatten spetsad med fiskfond, tillsammans med en halv tunt skivad gul lök och en finhackad vitlöksklyfta och kryddade med chiliblandning, saffran och svartpeppar. Om jag hade haft cayennepeppar, hade jag haft idet också.
Sedan hade jag i en påse saffran, 0,5 gram, och 2.5 dl matlagningsgrädde och lät det sjuda ett tag. Under tiden skar jag två portioner laxblock i tärningar och hade ner i soppan. Dessutom hällde jag i 200 gr blandade kräftstjärtar, musslor, crabsticks och räkor och lät det sjuda upp i ca fem minuter. Grymt gott!

Kommentarer
Postat av: Ankan

Har du provat fänkål - det är kanongott i fisksoppa...


Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback