Head picture

Boktipset som gick hem

Idag på fikat berättade jag om undersökningen av effekterna på skolbarn som fick slumpmässigt tilldelade IQ-nivåer, som beskrivs i Kay Pollacks bok "Att välja glädje". Det står mycket tänkvärdt i den boken, och jag berättade lite om den för Den Andre under ett av våra utredande samtal för inte så länge sedan. Jag rekommenderade honom att läsa den.
När jag berättade om undersökningen sa han: Ja, det var intressant. Det har jag också läst om i någon tidning,,, eller var var det jag läste det...?
- Det var i Kay Pollacks bok, sa jag.
-Ja, just det. Det var det, sa han.
Han hade alltså tagit mitt tips på allvar. Jag hoppas att den ger honom något. Att han kan välja glädje på riktigt. Även om han varit hemsk, kan jag inte riktigt tycka illa om honom. Om jag ska försöka beskriva vad jag känner, så är det en sorts sorgesam, uppgiven empati, där jag inser att, även om han förstört för många andra, har han förstört allra mest för sig själv. Värst av allt är att han har misshandlat, förstört och förhärdat insidan av sig själv, så att han kanske aldrig kan ha en äkta relation byggd på osjälvisk kärlek. En människa som inte kan känna osjälvisk kärlek, kan aldrig bli genuint lycklig.

Kommentarer

Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback