Head picture

Började bra, slutade illa

Det var så mysigt att komma hem igår. Jag var hemma vid elva någon gång och jag kände mig helt slut. Ont i nacken, ömmande muskler i skuldrorna och mentalt övermätt på intryck. Maken hämtade mig på flyget och vi åkte hem, tog macka och öl framför brasan. Jag somnade innan jag ens ätit upp sista mackan. Efter ett tag lyckades jag i alla fall ta mig samman och stappla i säng.
I morse var Maken inte glad. Jag märker det direkt när han är på det speciella humöret, som tydligt visar att jag hamnat i onåd för något jag gjort eller inte gjort. Han säger oftast inget förrän jag frågar vad det är.
Jag hade inte plockat undan efter mig kvällen innan. Jag hade inte vikit ihop filten i soffan, jag hade bara ställt glaset och assietten på diskbänken istället för i diskmaskinen. Jag hade även missat att lyset var tänt över köksdelen och bara släckt delen över vardagsrummet.
Maken tycker att jag på så sätt visar ringaktning för honom, vårt hem och hela vår tillvaro tillsammans. Jag försökte säga att jag faktiskt hade plockat undan till viss del, men att jag var trött, ja nästan halvdöd, och att man kanske kunde ta det på morgonen i stället.
Jag sa att jag klarar inte av hans krav, att det förmodligen är bäst att vi delar på oss, om det är så att han inte kan aceptera att vi har olika syn på vad som är viktigt i det här avseendet. Jag klarar inte av de här utbrotten av anklagelser när han anser att jag missat något. Det är som att gå på ett minfält.
Han gick ut med hunden, hade inte sin telefon med sig, och til slut var jag tvungen att åka ifrån honom till jobbet. Han vägrade svara när jag ringde. Till slut fick jag ett sms, men då mådde jag verkligen väldigt dåligt.
Det känns väldigt tungt när det blir så här.

Kommentarer
Postat av: Mimmi

På vissa punkter verkar våra män ganska så lika ....att due kan bli så sura åt ingetting!
Ett fat på diskbänken eller i diskmaskinen.
En tändlampa....

Jag förstår dig precis!

2007-10-11 @ 18:51:57
Postat av: Magnus

Känner igen mig i din mans beteende. Jag jobbar stenhårt på att inte vara så jävla anal när det gäller ordning och reda. Problemet ligger inte hos dig, utan hos honom, men tyvärr är det ju du som blir drabbad. Hoppas din man orkar ändra sitt beteende.

Postat av: Ankan

Fyy vad jobbigt. Frånsett att det för mig ter sig om bagateller, så undrar jag: Förstår han inte att du är trött?
Eller ligger det nåt annat bakom, gillar han inte att du jobbar så mycket som du gör? Hoppas ni löser det på nåt konstruktivt sätt. Kram

2007-10-11 @ 22:02:19
URL: http://ettbultandehjarta.blogspot.com/
Postat av: LillaNisse

Hade han ingen förståelse för att du varit borta och jobbat och var trött efter detta.
För mig låter det som en fullt normalt beteende att man kanske somnar till i soffan efter en arbetsvecka.
Vad gör det om glaset inte hamnade i diskmaskinen på kvällen, ville han diska det innan morgonen.
Nej, säg ifrån.
Vet att vi män kan vara en pest ibland, men vi måste lära oss att även acceptera misstag/glömska...

Kram

2007-10-12 @ 18:47:40
URL: http://lillanisse.blogg.se/
Postat av: Garp

eeh ? nu visar jag antagligen hur inskränkt och fördomsfull jag är men.. jag har hela mitt vuxna liv levt under uppfattningen att det är vi män som inte plockar undan efter oss och kvinnorna som surar över det. fnissar lite när jag läser ditt inlägg, inte elakt utan för att jag känner igen mig fast tvärtom. dvs - jag glömmer, eller prioriterar ned, att ställa in kaffemuggen i diskmaskinen, inte bara på bänken. och hon ruttnar helt å det varar i timmar...
en megastor skillnad är dock att ni faktiskt pratar med varann.

2007-10-13 @ 10:28:27
Postat av: Anima Mea

Tack för allt stöd. Känns bra att få lite kommentarer utifrån. Det ger perspektiv och distans. Det är lätt att tro att man är helt av banan annars.

2007-10-13 @ 10:57:20
URL: http://animamea.blogg.se
Postat av: MKN

Man har nog ett bra stort hål i huvudet om man tror att Anima Mea berättar SANNINGEN här på sin blogg. Hör ni inte? märker ni inte?, hon berättar bara sin sida av sanningen. Det finns ALLTID en sida till. Dömer man utan att lyssna till den sidan blir det som en i rättssal där bara åklagaren får gör sin röst hörd, och vad länder där man har ett sådant rättsväsen heter, det vet vi ju...

2007-10-17 @ 21:07:08
Postat av: M

Jag tycker det låter ganska hänsynslöst att gräla över en sådan bagatell när du uppenbarligen var supertrött. Vad gör det, hade han tänkt köra diskmaskinen under natten? Ja men så ställ in tallriken. Nej endera är han dum eller så ligger det nått annat bakom.
Ställer mig bakom Anima Mea här jag=)

2007-10-24 @ 01:34:20

Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback