Head picture

Tåg och Den obligatoriska urinlukten

Jag flyger nästan alltid dit jag ska. Jag vet att det kanske inte är helt politiskt korrekt, nu när man ska tänka på koldioxid, och sånt. Men igår morse missade jag flyget. Det var första gången efter semestern som jag skulle flyga till Staden. Tiderna var ändrade, jag var trött, och Maken trodde att flyget gick tio minuter senare än vad det gjorde. Jag fick helt enkelt åka hem igen.
Det var jätteskönt. En hel, underbar dag till hemma.
Istället åkte jag bil med Maken på kvällen. Han skulle till sina föräldrar, och släppte av mig på vägen. Sista biten tog jag tåget.
Återigen slog det mig: Den omisskännliga lukten av urin. Varför luktar det alltid urin på tågstationer? Det kändes särskilt tydligt när jag tog hissen för att ta mig till andra perrongen. Vad är det för människor som känner att de tvångsmässigt måste urinera på tågstationer? I hissen?!!
Jag har aldrig varit med om att det luktat urin i en hiss på en flygplats. Bara tanken är fullständigt absurd.

Återigen slog det mig: Jag vet varför jag hellre flyger, trots att tåg är miljövänligare. Det är helt enkelt sunkigt, smutsigt och otrevligt. Det är kallt att stå och vänta på en perrong på försenade tåg. Killen som satt på andra sidan gången hade dessutom just blivit bestulen på sin i-Pod när tåget stod stilla på en station.

Om tåg ska bli en succé i mitt liv, måste en del göras:

Se till att inte vem som helst kan komma in på stationsområdet. Bara resenärer med giltigt färdbevis ska få komma in.
Se till att det finns uppvärmda väntkurar med sittplatser på alla perronger.
Ordna med övervakningskameror så att inte skadegörelse och nedsmutsning känns lika tilltalande.
Se till att det finns fungerande hissar eller rulltrappor, så att man slipper kånka sitt bagage i trappor.
Fixa så att X2000 slutar gunga så man måste spy varje gång.
Se till att det finns möjlighet att ha hund med sig även i första klass och i sovkupé.

Om detta blev ordnat, skulle jag bli den trognaste av alla tågresenärer. Jag lovar!

Kommentarer

Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback