Head picture

Tråkiga hundägare

Idag träffade jag en sådan där till övermåttan tråkig hundägare, som får adrenalinet att pumpa ut i omloppet i en ohälsosam grad.
Jag gick med min hund på en helt vanlig promenad, utan koppel. Min hund gick lugnt och fint några meter bakom mig på vägrenen. Från en korsande stig, kommer då den tråkiga hundägaren. Vi kan kalla henne Rabiatan. Hon har två olika sorters halvsmå hundar i koppel, som genast börjar slita och dra så fort de får se min hund. Min hund stannar på lite avstånd och tittar avvaktande på de två andra koppelhundarna.
Rabiatan säger: Du borde ha koppel på din hund.
Jag: Varför då?
Rabiatan: Vi som bor här tycker det.
(Jaha, som om inte jag bor här...?)
Jag: Jaha.
Rabiatan: Det är lag på det.
Jag: Det står att man ska utöva tillsyn, inte att man nödvändigtvis ska ha koppel.
Rabiatan: Ja, men din hund var nästan på väg in i vår trädgård härom dagen.
Jag: Jaha...(jag hade tänkt att tillägga "och...?", men tänkte att det kanske var provokativt.
Eftersom jag samtidigt pratade i telefon avslutade jag samtalet där och gick vidare. Jag funderade över vilken potentiell skada som hade kunnat uppkomma över att hunden nästan var på väg in i deras trädgård. Det är en liten remsa med grönområde mellan stigen som går parallellt med havet och till staketen där trädgårdarna börjar. Där brukar jag låta hunden få springa av  sig. Hon kan möjligen skrämma en och annan fågel, kanske en katt, men de brukar hålla sig undan. Kaninerna är visserligen så många att de kan komma i vägen, men de är för snabba för henne och har för tätt mellan hålen för att hon ska få tag på dem. Så vad är problemet?
Jag tycker det är värre att hundar aldrig får springa av sig. Det är djurplågeri när unga, friska hundar tvingas anpassa sig till krypande hastigheten av en benskör tant.
Men mest irriterande av allt är dessa besserwissertyper, som alltid ska ha så mycket åsikter. Kan de inte bara skaffa sig ett eget liv?

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag håller med dig helt och hållet. Jag hatar dessa "tanter". Själv var jag ute i förra veckan med våra hundar. Det var bara jag och min kompis så långt ögat når. Gott om plats runt om med gräsytor, väg och ny cykelbana.....där strosar vi på med hundar och barnvagnar. Vips så kommer det en sådan där gnällkärring, hon har "gått ikapp" oss och kommer upp i ryggen på oss. Skriker att -Jag är rädd för hundar!!! ta fast dem. Självklart kallar vi in hundarna och hon pinnar förbi och vidare.....men jag undrar bara varför kunde hon inte gå på den andra cykelbanan 10 meter på sidan eller nått....självklart har hon "rätt" att gå där men det var hon som gick ikapp och det var ju inte så att jag släppte fram mina hundar till henne, och för den delen så var det inte nära henne och inte heller intresserade! Fin blogg föresten =)

Postat av: Anima Mea

Tack för din kommentar, Jenny. Skönt att veta att jag inte är ensam...

2008-07-23 @ 15:56:18
URL: http://animamea.blogg.se/
Postat av: Magnus

Jag är kluven. Jag gillar hundar, men har vänner som är hundrädda. Du vet ju självfallet att din hund inte är farlig eller kommer att attackera, men det vet inte den som är skraj. Jag har stött på dåliga hundägare som vare sig har pli eller koll på sin hund. Sedan håller jag helt med om att hundar måste få springa av sig. Som sagt, kluven, sa Bull.

2008-07-23 @ 17:13:18
URL: http://papamac.blogg.se/
Postat av: Peter Midas

STackars tanten, det ar hon som gaar i koppel och projicerar detta paa hundarna. Hon ar sakert paranoid och lider av borderline och gikt..... SKit i henne, och ta med dig en tidning nasta gang. Sag bara till henne att bita i den i en timme sa det blir lugnt i byn! Ar egentligen lika kluven som Bull, dvs Magnus, men man far val vara lite anpassbar... Som Bill...

2008-07-24 @ 15:47:05
URL: http://trepojkar.blogspot.se
Postat av: Doc

Det är ett konstigt namn på den där lagen (om det nu är namnet på den): Koppeltvång. Det betyder ju som du säger inte att man måste ha koppel på hunden. Väluppfostrade hundar som aldrig visar några tendenser att smita iväg kan väl mycket väl få gå utan koppel tycker jag, åtminstone där det inte är fullt med människor.

2008-07-25 @ 09:40:17
URL: http://skargardsdoktorn.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Oftast så söker väl dessa klagande människor på något att få utlopp för sin "surhet" !

Glömmer inte mamman som skrek över allmänningen till mig att jag skulle plocka upp efter min hund, nja det är en tik som sitter och kissar lite svårt att plocka upp. Någon vecka senare så att jag huset var utannonserat, antar p g a skillsmässa, så jag förlät henne. Bättre att projecera sin ilska på mig än på sina barn.!!!

2008-07-28 @ 17:55:34
URL: http://mymim.blogg.se/

Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback