Head picture

Det mesta avklarat

Två dagars möte är slut. Det gick den här gången också. Jag tänker alltid att jag borde förbereda mig bättre och tänka igenom saker noggrannare, men det är sälla eller aldrig det blir så. Och ändå löser det sig på något sätt. Jag jobbade i storkök under en period när jag var ung, och det skedde hela tiden saker som på olika sätt kunde äventyra smaken på maten, men det blev alltid gott ändå i slutänden. Kokerskan brukade alltid säga: "Det vill gärna blir bra". Och lite så är det kanske. Fördelen med att inte vara minituöst förberedd, är att jag kan vara väldigt anpassningsbar och lyhörd för behov.
Oftast gör jag agendan så pass luftig att det finns utrymmer för diskussioner och jag brukar alltis slänga in lite gruppövningar för att hålla alla alerta. Det tråkigaste som finns är att sitta och bara lyssna passivt timme efter timme.
Nu sitter jag på ett lånat kontor, medan de andra åker runt på anläggningen. Eftersom jag har varit här några gånger förut, passar jag på att gå igenom min mail innan vi åker till flygplatsen.
Det ska bli skönt att komma hem.

Kommentarer
Postat av: Peter Midas

DEt där känner jag igen mycket väl. Jag tror till och med att det kan vara dumt att vara för väl förberedd. Man hamnar då lätt i ett spår som det är svårt att ta sig ur. Då missar man deltagarnas önksemål och deras önskemål, man blir mindre lyhörd. DET hade jag inte tänkt att prata om. Jag har undervisat i åratal på KTH om ett specialämne och egentligen alltid haft i stort sett samma bilder. Det jag pratat om har dock varierat totalt, beroende på studenternas intressen som man måste läsa av. Det kräver i och för sig mycket stor kunskap och en god portion självsäkerhet så att man våga ta ut svängarna. Men bra blir det!


Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback