Head picture

Söndagslugn

Igår var en vanlig dag. Maken jobbade. Jag körde honom till jobbet på morgonen i nyaste bilmodellen, den som han hämtade mig med från flyget kvällen innanl. Den var lite rolig trots att det var en "sådan" bil. Sedan åkte jag hem och gjorde ingenting tills det var dags att ge sig av igen.
På vägen stannade jag till vid stora plantbutiken, med de enorma guldfiskarna, för att se om de hade en lökplanteringsgrunka, men det hade de inte. Däremot hade de en orkidéutställning med många väldigt konstiga sorter som jag aldrig sett. Guldfiskarna var ännu större än sist. Riktigt feta. En var helt klart nästan inte simkunnig av fetma.
På kvällen var vi hembjudna till vänner. Det var trevligt, men när jag var ute med hunden och traskade på de välkända gatorna som jag traskat på alla de år jag och Den Andre arbetade och bodde i den staden, kände jag en sorts sorg.
Vi gick och la oss och lyssnade på bok, när vi kom hem. Vi har kallt i sovrummet, så det är jättemysigt att ligga sked och bli hållen om. Jag var dödens trött och somnade dock direkt. Jag har inget minne alls av vad boken handlade om.
Idag ska det bli hemmapysseldag. Det brinner i öppna spisen, hunden sover i soffan små lätta snöflingor singlar glest ner från en grå himmel och försvinner i ingenting.

Kommentarer
Postat av: Kung Sune av Morokulien

Låter som en bra söndag. Men hur ligger man "Sked"?

2009-03-01 @ 18:39:26
Postat av: Anima Mea

Bäste Kung Sune, här får du svar från Wikipedia:

Ligga sked (engelska: spooning) innebär att två personer ligger och håller om varandra så att den ena vänder ryggen emot den andre, som två skedar passar i varandra.

sked" rel="nofollow">http://sv.wikipedia.org/wiki/Liggasked

2009-03-02 @ 08:13:21
URL: http://animamea.blogg.se/
Postat av: Kung SUne av Morokulien

Hm.. hur kan man hålla om varandra då? Att den som sas ligger bakom kan hålla om, det begriper jag, men den som ligger framför den som ligger bakom har sannolikt som alla andra armarna framåt i större utsträckning (sic!) än bakåt. Att hålla om någon bakåt torde vara förenligt viss smärta och viss akrobatisk förmåga. Eller har jag missat något. Spooning är också när man uttrycker en Spoonerism, dvs en omedveten felsägning. Den kommer av en Rev. Spooner som efter första världskriget tyckte att man skulle "Welcome our boys back from the war with the hags flung". Nåja. Queer Dean är en annan Spoonerism. Verbet är Spooning eller ibland i högtidligare sammanhang Spoonerisming. Men tack för förklaringen av spooning, den värmer...

2009-03-02 @ 13:31:22
Postat av: Anima Mea

Alltså, Kung Sune, jag vill inte vara petig, men jag skrev faktiskt "bli hållen om" vilket är passivum och tyder på att den andre personen håller om mig och inte tvärtom. Av detta kan man dra slutsatsen att den andre personen (inte Den Andre, dock) ligger bakom min rygg i formationen. Som du mycket riktigt konstaterar: Det skulle bli väldigt obekvämt annars.

2009-03-02 @ 16:44:20
URL: http://animamea.blogg.se/
Postat av: Kung Sune av Morokulien

Jo, du skrev så, men i ditt svar på min högst hemula fråga kan jag konstatera att det i ditt citat står håller om varandra. Om det är en passiv form eller aktiv vägrar jag att spekulera i, jag har ju min kungliga heder att ta hänsyn till. Samtidigt kan man ju också, blott teoretiskt, att du ligger som "baksked" och håller om, vilket gör att omhållandet från framskeden blir lätt komplicerad. Har jag möjligen rätt? Jag får väl ta och prova mig fram..... Dock inte med Den Andre!! Min själ, detta var komplicerat!

2009-03-02 @ 17:09:28

Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback