Head picture

En dag

Det hade regnat under natten. När jag gick förbi hästhagen ner mot stora ängen, kände jag hur solen gassade på den fuktiga marken och skickade upp varma pustar av ånga, som förde med sig dofter av mylla och växtllighet. Göken höll på som den brukar i dungen. Den är riktigt tjatig. Spången som löper över vattnet där grodorna bor, är nästan igenväxt nu av alla vattenälskande sorters vass, gräs och blommor som trängs där.
Jag jobbade länge idag, trots att det var varmt och soligt. Jag har mycket jag måste skriva, en massa som ska tänkas fram. Hunden har kört alla sina tricks för att få mig att sluta jobba. 1: Att sitta nära och stirra intensivt på mig samtidigt som hon framstöter små uppfordrande korta gnäll med jämna mellanrum. 2: Att hoppa upp på ryggstödet på soffan och putta på laptopens skärm tills den viks ner över fingrarna på mig. 3: Att tränga sig in i mitt knä mellan mig och datorn så att den inte får plats.4: Komma med en stor punkterad läderfotboll (som hon fyndat på en promenad) och släppa den på tangentbordet så att jag inte kan ignorera den, utan måste slänga iväg den, varvid hon genast hämtar den och proceduren upprepas. Man kan bli tokig.
Vid sex-tiden gick jag ut och grejade i trädgården, planterade lite blommor i sommarkrukorna, och några nya perenner i mitt lilla stenpartiprojekt.
Vid åtta-tiden började det blåsa, och det mörknade snabbt på himlen. Plötsligt brakade ett riktigt åskväder ut, och det var bara att samla ihop allt och springa in.
Nu har det lugnat sig med blåsten och åskan, men det regnar fortfarande lite. En idealisk innemysarkväll, med en kopp chai framför öppna spisen. Dessutom blev det tyst på göken.


Kommentarer
Postat av: Peter Midas

Låter som en toppendag. Den däringa lilla vovven är ju en riktig filura.... Smart i överkant! Blommorna i krukor och rabatter är något jag inte kommit igång med ännu. Tänkte fixa det på torsdag. Drog upp 200 maskrosor i alla fall i söndags. Det är alltid något att pyssla med, ibland kul ibland mindre kul, som att samla ihop rostiga verktyg som ungarna spridit omkring sig i trädgården.... Hug!

Postat av: Velfia

Haha - det är så typiskt. Sådär är min hund också, speciellt när jag MÅSTE koncentrera mig (bokföring eller dylikt) Dem är för roliga :)

2009-05-19 @ 17:02:56
URL: http://velfia.blogg.se/

Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback