Head picture

En dag av lek och allvar

En dag till av min semester har passerat. Jag upplevde några minuter solsken idag.
Annars har jag sysselsatt  mig med att sandpappra en liten minibyrå med sex små lådor (den är inte större än max 30 cm hög) till ett mästerverk av rundade kanter och slät yta. Denna lackade jag sedan högblank vit, och den står nu på tork ute i tvättstugan. Den ska, när den är färdigmålad, stå i badrummet och kommer att innehålla små saker som annars är svåra att hålla ordning på, som hårklämmor, målargrejor (dvs smink), nagelklippare, pincetter etc.
Vi saknar nämligen lådor i vårt badrum. Alla små saker läggs på hyllorna i skåpen och dräller ut i osorterade massor varje gång man öppnar någon av skåpen. Ytterst enerverande, faktiskt.
Den här veckan har jag, förutom lavendelpåsarna och minibyrån, fixat draperier till klädkammaren, konsumerat tre böcker (på engelska så att det ska kännas lite mer utvecklande, för man kan ju inte bara roa sig), lyssnat på en halv bok om medeltiden i Europa, sytt i en massa knappar, oljat utemöbler och bakat en kladdkaka med valnötter, som jag omedelbart, så fort den var någorlunda sval, vek in i skallen. Hela.
Dessutom har jag bistått maken med vedboden och diverse andra snickeriaktiviteter som pågått här hemma.
Nästa stora projekt blir att bygga nya möbler till frukost-uteplatsen. De gamla har nämligen börjat ge upp efter allt regnande. Maken kom hem med ritningar på sådana möbler, så nu är det bara att sätta igång.
Hunden och jag lekte en ny lek på stranden idag. Hon gillar när man kastar pinnar, och när hon fångat den, brukar vi slåss om den en stund, och så kastar jag den igen osv. Men idag tog jag pinnen, sa till henne att sitta, och gick jag iväg och grävde ner den en bit bort. Jag grävde några blindgropar också för att göra det lite svårare. Sedan sa jag "Sök!", och då fick hon springa och leta. Det var inte så lätt, faktiskt. Pinnen luktade förmodligen inte så specifikt jämfört med resten av stranden, men med lite hjälp klarade hon av att hitta den alla gångerna. Nästa gång ska jag gräva ner något som luktar lite mer avvikande.
Jag ringde till Den Andres telefonsvarare och lyssnade idag. Jag kände mig ledsen och undrade vad han gör, nu när vi inte har kontakt. Det var det som var allvaret idag. Det gick över sedan.
Maken gjorde goda tacos i ugnen, vi drack tequila och öl till, och sedan kollade vi på film.

Kommentarer
Postat av: Magnus

Gräv ner en av dom där lavedelpåsarna...


Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback