Head picture

Hur gör man?

Jag har ofta fått höra. "Lyssna till dtt hjärta". Hur gör man det? Och är det verkligen bra? Om jag hade lyssnat till mitt hjärta när det bultade på som hårdas, hade jag lämnat min man och flyttat hem till Den Andre. Bara för att strax efter få veta att han hade en annan. Eller flera. Hur bra hade det varit?
Nu försöker jag känna efter hur jag tycker att det ska vara, hur mitt liv med Maken ska fungera. Det är viktigt att jag inte hamnar i samma hopplösa läge som jag kände att jag var i innan allt drog igång för fem år sedan.
Kanske är det viktigt att det får gå tid. Att ha tålamod. Inte min starka sida precis.
Jag har fortfarande känslor kvar för Den Andre. Jag kan inte förneka det, och jag kan inte hjälpa det. Jag har försökt att hata honom, men det går inte. Jag måste bara hålla mig borta från honom, annars kommer han att linda mig runt lillfingret som han alltid har gjort. Jag förstår inte vad det är med honom som gör mig så viljelös och knäpp!?
Han ser inte ens särskilt bra ut. Och ändå blir jag alldeles varm och lycklig intui varje gång jag ser honom. Och det trots att han har behandlat mig som skit, värre än någon annan på denna jord. Men när det gäller honom har jag all förståelse i världen. När det gäller Maken drar jag upp oförätter som han gjorde mig för tjugo år sedan, små bagateller som han redan har bett om förlåtelse för minst 100 gånger. Varför är jag så orättvis?
Jag kanske lyssnar för mycket till mitt hjärta?

Kommentarer
Postat av: Dr S

Visst är det konstigt det där, att man inte kan styra över sina känslor. Det är så lätt för oss som läser din blogg att avfärda Den Andre som en skitstövel som bara behandlar dig illa, för det tycker jag att han gjort, men något bra måste det väl ändå finnas med honom eftersom du känner som du gör. Särskilt som han som du skriver inte ens är särskilt snygg :-)
Kan du hålla isär känslor och tankar när det kommer till Maken och Den Andre?
Skulle du älska Maken mer om Den Andre inte fanns alls? Vill du leva med Maken resten av ditt liv? Kan ni reda ut de gamla oförätterna du nämner genom familjerådgivning eller liknande? Vill du fortsätta med Maken? Det tycker jag du måste göra klart för dig själv och det utan att alls ha Den Andre i tankarna. Och om du nu kommer fram till att du inte vill, så tänk då inte på Den Andre som det enda alternativet. Det finns antagligen många män som kan göra dig lycklig utan att behandla dig som skit.


Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback