Head picture

Nya krafttag

Nu har jag verkligen slappat till mig alldeles förfärligt igen. Jag har inte joggat som jag ska, jag äter med god aptit som en häst, och jag har knappt inte ens varit ute och promenerat med hunden (men det beror inte på mig, utan på hunden, som inte gillar att vara ute när det regnar).
Det syns på mitt viktschema som jag plikttroget fyller i minst en gång i veckan. Kurvan ser INTE kul ut, kan jag meddela. Í morse vägde jag 62,7 kg, vilket är 5,7 kg mer än jag borde.
Jag har meddelat Maken att nu blir det krafttag mot detta osunda. Vi måste sluta äta en massa smask och dricka öl på kvällarna. Jag är galen i nötter, choklad, glass med chokladsås, glass med hjortronlikör, glass med russin förvällda i sockerlag och dränkta i rom osv. Och till det tar jag med glädje en calvados eller liknande hälsodryck från naturens eget skafferi...
Jag har noga analyserat mina vanor och kommit fram till att följande har ändrat sig det senaste året:

  • Jag har flyttat ut på landet och rör på mig mycket mindre. Förut hade jag en lång promenadrunda som jag gick dagligen. Här finns bara en liten runda nere vid havet, annars kommer man ut på vägen där bilarna kör, och det är inte kul.
  • Jag har gjort mig av med den största stressfaktorn i mitt liv, Den Andre, vilket gör att jag har mycket bättre aptit.
  •  Jag ägnar inte en massa tid åt älskog (som ger viss motion), vilket gör att jag få mer tid att äta.´Kanske tröstäter jag lite också?
  • Förut åt jag sallad varje dag i personalmatsalen. Nu går jag ut på olika lunchrestauranger med mer eller mindre fet och onyttig mat.
  • Förut tränade jag på gymet minst en gång i veckan. Det gör jag inte nu.

  • Inte konstigt att jag är helt degig och förslappad.

    Men nu ska det bli nya tag. Jag ska fortsätta med joggandet, träna en gång i veckan, äta nyttigare och tvinga ut hunden även om det regnar. Så får vi se vad som händer.


    Kommentarer
    Postat av: Magnus

    Jag vet inte hur du funkar, men jag är en rutinmänniska. Lyckas jag bara skapa rutiner, så har jag inga problem att hålla mig till dom. Jag har en kollega som går upp 45 minuter tidigare på mornarna och tar sig en morronprommis.

    Postat av: Anima Mea

    Magnus: Önskar verkligen att jag kunde ha lite rutiner när det gäller åtminstone någonting, men tyvärr verkar det inte funka för mig. Jag är dödstrött på mornarna och oavsett vilka goda föresatser jag hade kvällen innan är de fullständig bortblåsta när jag vaknar på morgonen, så det där med morgonpromenad kan jag glömma, om det inte är att hasta till jobbet framåt nio-snåret...

    2007-12-02 @ 23:08:43
    Postat av: Mimmi

    Jag vet vad du skall önska dig i julklapp! Det finns en väckarklocka som känner av sömnrytmen och väcker en när man inte är i djupsömn. Du kanske skall gå upp tidigare och då känna dig mkt bättre.
    Själv är jag död och här inte väckarklockan mellan 6-7 men tidigare går det bra!

    2007-12-03 @ 13:48:05
    URL: http://mymim.blogg.se
    Postat av: Anima Mea

    Tack för tipset, Mimmi! Var får man tag på en sådan?
    Det kanske skulle göra susen för mig.

    2007-12-03 @ 14:06:22
    Postat av: Mimmi

    Kolla här

    Sömnavläsare

    Vakna pigg och utvilad ? varje dag! AXbo Sleep Phase Alarm Clock räknar ut när vi lämpligast bör vakna för att känna oss mest utvilade.
    Webhallen 2 090 kronor.

    2007-12-03 @ 14:44:49

    Skriv det du tänker här:

    Namn:
    Minns mig

    E-postadress:

    URL:

    Synpunkter:

    Trackback