Head picture

Om rotfyllningar och flygning

Nu har jag läst om rotfyllningar på nätet, och det kan tydligen bli alla möjliga komplikationer med infektioner i käkbenet med benröta som följd. Så nu har jag skrämt upp mig själv lagom tills jag ska tillbaka till tandläkaren i morgon.
Jag har fortfarande jätteont och har fått utöka mängden värktabletter från en Ipren, till en Ipren + två Panodil, enligt tips från sjukvårdsupplysningen.
När jag flög hem i fredags fick jag en så akut smärta i hela den sidan på ansiktet där den aktuella tanden sitter, att jag trodde att den halvan skulle explodera. När jag googlade rotfyllning, smärta och flyga, fick jag upp en intressant artikel om
barodontalgi, som handlar om akut smärta från tänder i samband med tryckförändringar. Där står det bland annat:

"Patienten skall uppmanas att avstå från submarin verksamhet samt flygning under pågående pulpa- och rotbehandling. Om sådan verksamhet inte kan undvikas under pågående pulpa- och rotbehandling får gasbildande inläggsmedikamenter inte användas, såsom t ex vissa klor- och fenolpreparat."

Jag ringde min tandläkare och frågade vad jag ska göra med tanke på att jag måste åka upp i kväll igen. Han sa att jag skulle pilla bort den provisoriska fyllningen för att det ska kunna bli en normal tryckutjämning i tanden, så det har jag gjort nu. Nu sticker det upp små mjuka tofsar från rotkanalerna, men dem låter jag sitta kvar.


Kommentarer
Postat av: Mimmi

Visst är det lätt att skrämma upp sig ordentligt om man söker för mkt, men det var ju bra att du hittade det där om problem vid flygning så jag hoppas att din kind inte exploderar idag!.....o sen hoppas jag att allt går bra så du inte får samma poblem som jag fick!

2008-04-14 @ 15:36:54
Postat av: Magnus

Aaaaaaaaj som faaaaaaan!

Postat av: LillaNisse

Hoppas att det känns bättre nu om du pillat bort fyllningen, och att det känns bättre när du ska flyga.

Kram

2008-04-15 @ 08:02:01
URL: http://lillanisse.blogg.se
Postat av: Anima Mea

Tack för omtanken. Det gick mycket bättre att flyga, faktiskt. Ja, det gjorde mindre ont, alltså.

2008-04-17 @ 12:29:15
URL: http://animamea.blogg.se

Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback