Head picture

Att inhandla BH

Jag har ett komplicerat förhållande till bysthållare (BH:ar blir så konstigt i pluralis). Många gånger har jag verkligen upplevt ett stort behov av att inhandla en ny BH, men har avstått av det enkla skälet att jag inte orkar.
Föreställ dig en affär, typ Lindex eller Åhléns City. Det hänger ställ efter ställ med olika varianter och färger. Alla ställen är överfyllda med plagg, och så fort man kommer i närheten börjar de ramla ner på golvet i spridda skurar. Du ägnar en massa tid åt att plocka upp dem och försöka trycka fast dem på plats igen. Du råkar hitta en modell och en färg som ser trevlig ut och börjar trassla dig in i raden för att se efter din storlek. Den finns inte.
Efter ytterligare letande hittar du en annan modell och färg som ser ok ut. Till din stora förvåning hittar du din storlek, efter att ha letat i en kvart. Du börjar då närmsta storleken större respektive mindre, eftersom det aldrig går att lita helt på storleksangivelserna, och det är hopplöst att ta på sig alla kläderna för att gå ut och byta storlek, när du väl kommit in i povrummet. Ofta får du stå i kö en lång stund för att överhuvud taget få prova.
Du börjar om och gör samma procedur med ett par modeller till, för du vet att vissa sitter jättekonstigt på kroppen, även om de ser bra ut på hängaren.
Efter ca 45 minuter kan du äntligen gå till provrummet. Av med alla kläderna på överkroppen och prova. En av modellerna verkar funka, så du väljer den.
Då börjar letandet efter matchande trosor... Har du riktig tur, finns de i rätt färg och i din storlek.
Hela proceduren tar minst två timmar. Det orkar man inte.
Men igår gjorde jag något bra.
På hörnet på väg hem från jobbet gick jag in i Trikåbutiken från tidigt 1800-tal (de hade foton på väggen på grundaren och hans fru).  De säljer alla sorters underkläder och lite annat.
Så här gick det till:
Jag gick fram till disken och sa till expediten: Jag vill ha BH storlek 75C.
Ok, sa hon. Vill du ha med eller utan bygel?
Med bygel, sa jag.
Hon plockade raskt fram en låda, bläddrade igenom alla modeller i den och plockade ut dem som jag gillade.
Jag provade och hon servade under tiden med annan kupstorlek och nya modeller efter behov.
Jag köpte tre stycken. Hela proceduren tog tio minuter.
Underbart. Länge leve de små kvartersbutikerna!

Kommentarer
Postat av: Magnus

Har ringa (läs: ingen) erfarenhet av detta. Vet bara att den dagen jag faktiskt behöver BH, så kommer jag att gå in i en provhytt och aldrig mer lämna den...

Postat av: Velfia

visst är det underbart med såna smidiga butiker där an får en rejäl service. Jag går ALLTID till specialaffärer - dem kan sina saker!

2009-04-03 @ 13:21:30
URL: http://velfia.blogg.se/
Postat av: Peter Midas

Vajjert papmac! Den dagen skall du få ett prov av den nya fragansen "Skärgårdens MÄN" Se min blogg.



Anima Mea:Jag sa ju att jag skulle hjälpa dig.

2009-04-06 @ 19:16:26
URL: http://trepojkar.blogspot.se

Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback