Head picture

Dagen efter

Så här postoperativt, kan jag meddela att det inte var någon höjdarupplevelse att få visdomstanden bortopererad. Det gick visserligen ganska fort, en halvtimme drygt, men det kändes som en evighet. Ljudet av borrmaskinen, när hon borrade bort benet framför tandroten var öronbedövande. Jag tänkte att jag borde haft öronproppar, men insåg snabbt att det inte hjälper mot ljud som finns inne i skallen, så att säga. Trycket neråt på käkleden, gjorde att det kändes so´m om den skulle lossna från överkäken. Idag kan jag inte gapa mer än pyttelite. Det kändes också obehagligt när hon slog med stämjärnet (så kändes det) mellan tandköttet och benet för att lossa det. Det gjorde inte ont, men skrapet mot benet kändes, och hur hon tog i för att lossa det.
Idag ser jag ut som om jag tryckt ner en halv golfboll i käken. Verkligen snyggt!
Men jag har inte jätteont längre. Däremot har jag inte fått tillbaka känseln i tungan helt och hållet. Jag läste att 13% av alla som tar bort en visdomstand i underkäken drabbas av känselbortfall i tungan. För de flesta är det av övergående karaktär. Det kan ta från några dagar till flera månader innan det blir återställt. I den studien jag läste, betraktade man dem som fortfarande hade nedsatt känsel efter ett halvår(!) som permanent skadade. Det gäller ungefär en procent av alla som opereras, enligt den
undersökningen från British Dental Journal.
Sådant berättade de inte för mig. Nu känns det helt spooky när jag dricker något varmt eller kallt (äta kan jag inte ännu) , för det känns bara på halva tungan. Jag kan dock prata utan att sluddra jättemycket.
Det finns skräckfall, där halva ansiktet blivit förlamat, eller där man fått fraktur i käken och blivit ihoplåst i flera veckor.
Det kanske är tur att de inte informerar om allt...

Kommentarer
Postat av: Mimmi



Tänk vad lätt man kan få massa med information på nätet ..önskad och oönskad.



Hoppas du inte tillhör någon av de olika procenten!



Krya på dig

2009-05-27 @ 20:53:47
Postat av: Peter Midas

Så blir det! Tur att dom inte behövde dra ut den "bakvägen" som man måste i 7 % av alla fall enligt The Lancet. Ibland, 5 % , får man även med kragknappen men bara på män eftersom kvinnor sällan har kragknapp. Ibland tappar man smaken i någon månad, men det går över. Dålig smak brukar ju inte gå över men....



Ontitanden..näru,förr gick man till smeden! Då kan man snacka om ont i tanden. Parafras på Hasse & Tage. Voff!


Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback