Head picture

Den bristfälliga vårdapparaten

Jag blev verkligen jättesjuk. Jag har en hosta som kommer från helvetet, och hela min kropp ömmar efter dessa ständiga krampartade hostattacker. I flera dagar har jag haft runt 39 graders feber.
Igår ringde jag vårdcentralen, för jag var rädd att jag fått lunginflammation, och ville inte komma i det läget att jag skulle behöva åka in akut i helgen, bland alla fylleslagsmåls- och våldtäktsoffer. Dessutom finns H1N1, och jag som trängts med folk på flygplatser, skulle rent teoretiskt kunna vara smittad.
Först fick jag övertala dem att få komma dit. Hon jag pratade med, sa något i stil med: "Ja, det går en massa olika influensor nu, så det är nog inget att oroa sig för..."
Nähä...? Men lunginflammation är inget bra tillstånd oavsett vilken influensa man kan ha fått från början.
Jag fick komma i alla fall. Det var helt tomt med folk. Det fanns visserligen en massa personal, men jag satt ensam i väntrumet. Och där fick jag sitta och hosta i femtio minuter, efter att jag skulle vara där. Till slut kom en kvinna och frågade: "Väntar du på att bli inkallad?"
Alltså, varför sitter man i ett väntrum på en vårdmottagning en varm och solig dag? För att de har så bra tidningar, eller för att kolla på TV? De hade slarvat bort mitt papper...
Jag fick komma in, och undersökningen tog totalt 30 sekunder. Jag behövde inte ta av mig på överkroppen, utan hon lyssnade lite halvhjärtat nere på ryggen och sa att hon hoppades att det inte var lunginflammation. Hon tyckte inte att det lät så, men hon hade hört hur jag hostat i väntrummet, och det lät inte så bra. Jag fick inget riktigt förtroende för henne. Jag kom dit för att jag ville vara säker på att det inte var lunginflammation, men där gick jag bet. Om inte hon kunde vara säker, kunde jag omöjligen vara det.
De tog ingen odling för att kolla vilket virus det var. Sköterskan som tog snabbsänkan, tittade lite ursäktande på mig och sa att hon glömt att fråga om jag varit i Mexiko. Jag svarade att jag inte hade det, men att jag inte visste om jag träffat någon som varit där. Men det viftades bort. För besvärligt, antagligen. Undrar om det var den frågan som utgjorde den höjda beredskapen inom sjukvården, som man har talat om.
Läkaren kom ut i väntrummet och sa att hon tänkte skicka ett recept till apoteket på luftrörsvidgande och slemlösande medicin.
Jag åkte till apoteket. Det var massor med folk där. När det äntligen blev min tur, hade receptet inte skickats in. Jag fick ringa till vårdcentralen och fråga varför. De svarade inte. "Vi kan inte ta ditt samtal nu. Var god försök senare" Klick.
Jag blev arg. Riktigt arg, och började ringa deras nummerserie från början: Växelnumret med sista siffran utbytt till 1, till 2 osv.
Till slut fick jag svar från en sekreterare. Jag frågade vad i hela friden de sysslar med och utgöt min ilska över deras tröghet och inkompetens. Receptet blev skickat, och jag kunde äntligen komma hem.
Min tilltro till den svenska primärvården har kasat ner ytterligare ett pinnhål.

Kommentarer
Postat av: Mimmi

Min son fick samma syntom som dig för ca 2 veckor sedan snabbt hög feber och sedan hosta. Dag 1 när han var sjuk såg flickvännens mamma till att han kom till vårdcentral snabbt för att konstatera om det var virus eller bakterier. Det var virus. När febern fortfarande var hög dag 3 såg hon igen till att han kom till läkare för att kolla så att det inte blivit lunginflammation. Snabba besök osv....



Den mamman är sjuksköterska på vårdcentral och hon ansåg att han borde kollas dag 1. Inget om att det går så många influensa sorter så.....



Eller som släktingen som jobbade på socialstyrelsen sa det är alltid en risk att besöka en vårdinrättning....



Men hoppas verkligen att du kryar på dig, din stress över det ena och det andra gör väl att det går lite saktare....

2009-05-01 @ 13:48:18
Postat av: Peter Midas

Mimmi snuddar vid nåt viktigt vid sidan om detta: Man måste vara jäkligt frisk för att klara av att vara sjuk. Alldeles otriligt att det funkar så dåligt, men jag är imponerad av din taktik, det där med växelnummer+ 1 etc. Jag som är i branschen använder ofta detta trix! En gång skulle jag en fredag eftermiddag ringa till Post och Telestyrelsen till deras GD, Jan Freese. Eftersom han var rätt egotrippad antog jag fräckt att han hade anknytning 01! Träff direkt!! Bertrand Russel sa att "Om man vill kunna styra en människa måste man känna hennes behov."



MAn funderar i sådana tillfällen som du har råkat ut för: "Hur sköter dom sitt varumärke?" Ok, ok fel fråga, jag vet.... hugg!

Postat av: Velfia

ne, fyyy vad illa behandlad du blev - du borde skicka in en "anmälan" på denna vårdcentral - så de kan bli bättre!!



Hoppas du mår bättre snart!



Ne, ingen choklad till frukost - det är ju lite väl mastigt ;)

2009-05-02 @ 14:56:59
URL: http://velfia.blogg.se/
Postat av: Doc

Fy och blä!

2009-05-04 @ 13:20:24
URL: http://docat.blogg.se/

Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback