Head picture

Historia eller skröna?

En gång hörde jag att en omröstning om vilket som skulle vara det officiella språket i USA  hade skett någon gång på 1700-talet. Det berättades att man valde mellan tyska och engelska och att engelska bara vann med en röst. Då, när jag hörde det, tänkte jag mycket på vad effekterna skulle ha blivit om tyska hade vunnit. Hur hade då andra världskriget avlöpt., Eller hade det ens blivit av, med tanke på att första världskriget kanske hade slutat helt annorlunda?
Jag tog upp detta spörsmål med Maken vid middagsbordet. Han är ju historiker och läser just nu en bok om "the Butterfly Effect" ur ett historiskt perspektiv, som handlar om ytterst små, till synes obetydliga små incidenter, eller oförutsägbara tillfälligheter, som visat sig förändra världshistorien. Han hade inte hört eller läst något om detta, så jag googlade det.
Det visade sig vara en
skröna med viss sanningsbakgrund. Internet är fantastiskt.

Kommentarer

Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback