Head picture

Två dagar i ensamhet

Det är inte så ofta jag är ensam någon längre tid. Maken är för det mesta hemma när jag är hemma, och när jag jobbar borta har jag folk omkring mig hela tiden. Bara när jag stänger dörren till mitt inneboenderum, eller till mitt hotellrum, om jag är någon annanstans, har jag lite rum för mig själv.
Men den här veckan har Mamman och Dottern varit på semester. Bara marsvinet är kvar hemma, och han är inte så krävande. Jag pysslar om honom med lite sallad, vitamindroppar och marsvinsgodis emellanåt. Igår fick han ett bad och nytt strö i buren för jag tyckte att det luktade kiss.
Idag på väg hem från jobbet köpte jag jordgubbar, två chokladkakor (70%, den ena med pecannötter och den andra med hallon, vrålgoda) och lite grönsaker.
Dessutom hade de halva priset på allt på Etos, eftersom butiken ska upphöra, så jag shoppade loss på body scrub, badoljor, diverse duschattiraljer och jag vet inte allt.
Jag hade kvar en stor entrecote som jag stekte i grillpannan. Äntligen har jag kommit på hur man gör för att få ett sådant där snyggt rombmönster på stekytan.
Jag undrar om jag mår bra, eller om jag krampaktigt försöker intala mig att jag gör det. För det mesta mår jag bra, tror jag, men både igår och idag har jag stött på Den Andre i periferin, och då börjar jag tänka på honom och vad han har gjort och hur det har varit. Jag anstränger mig för att inte ramla in i ältardiket, men det ligger fortfarande nära tillhands. Jag kan känna att jag saknar honom så som det var innan allt blev avslöjat, men om jag tänker på att träffa honom nu, känns det fullständigt orimligt. Jag skulle inte kunna stå ut med honom. På så sätt kan man väl säga att jag är botad, och det är rätt skönt. Eftersom han inte har kunnat förklara sitt agerande, har jag förklarat det själv med att han har en felkoppling i hjärnan, att han är en sjuklig relationsmissbrukare. Det känns bättre så, och det är dessutom en väldigt sannolik förklaring.
Om någon med beteendevetenskaplig examen, eller med motsvarande kvalifikationer, någon gång läser min blogg, tar jag tacksamt emot kommentarer.
Ikväll har jag ätit gott, kopplat av med att lyssna på talbok, och nu ska jag ta ett bad och testa några av mina nyinköpta produkter. Sedan ska jag kolla på ett par avsnitt av Lost och knoppa in. Jag har det rätt bra, ändå.

Kommentarer
Postat av: Magnus

Din kväll låter inte helt fel. Vad roligt för dig. Livet går verkligen vidare, även om man inte tror det alla gånger. Tid läker inte men den skapar perspektiv och distans.


Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback