Head picture

De två Frågorna

Jag har kommit på att livet består till stor del av svaren på två frågor:

1. Men, exakt vad är det som är problemet?
2. Vad är det här för skit?

De kan ställas med olika grad av intensitet, förvåning, medkänsla, ilska osv, för att passa den aktuella situationen, men de täcker in i stort sett allt. I mer officiella sammanhang bör man uteslutande använda den första frågan. Den andra frågan är lämplig allra mest i privata sammanhang, men är praktisk även i yrkeslivet, och då som retorisk fråga, tex när man sitter ensam framför datorn och liknande sammanhang. Även i arbetsgrupper med sk högt i tak kan man ibland behöva använda den andra frågan, när medarbetare inte presterat vad som förväntats av dem, men det bör ske sparsamt.


Pröva själv får du se.

Jag har gjort hela min yrkeskarriär med hjälp av dessa frågor, och framgångsrikt klarat av att vara konsult, starta eget företag och få hyfsat välbetalda anställningar. Och det utan högskoleutbildning.

Tips från coachen.

Kommentarer
Postat av: Ankan

Hmm det var en ny vinkling på meningen med livet. Låter som du jobbar mycket med IT... :D
Här fick jag nåt att tänka på - särskilt när jag är på jobbet nästa vecka.

Postat av: Jim

Och svaret på dessa frågor är väl 42 om jag inte minns fel!

2007-09-09 @ 14:19:53
URL: http://www.jimweb.se

Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback