Head picture

Flickan som lekte med elden

Nu har jag lyssnat klart på den andra boken i Stieg Larssons trilogi. Nästa vecka har jag en helt ny bok att ta med mig på flyget till Staden. Det är Reine Brydolfsson som läser, och det gör han bra. Bara på ett ställe upptäckte jag en liten miss. Jag vet inte om missen finns i själva boken eller om det var Reine som läste fel.
Någon kanske vet. Det handlade om när Blomqvist pratar med Björk om Bjurman och Zala på cd 15 spår 14. På ett ställe säger Blomqvist: "- Och var finns Zala idag?" Fortsättningen lyder: "Bjurman tvekade en stund. - Jag vet inte. Mina kontakter med honom minskade efter 1985...." Det borde rimligtvis ha varit Björk som sa det, eftersom det var Blomkvist och Björk som förde samtalet och Bjurman inte var närvarande, så att säga.
Jag kanske är lite petig, men jag har väl läst för mycket korrektur i mina dar, antagligen.

Kommentarer
Postat av: masreya

är det ljudböcker eller vad det heter? har aldrig riktigt lyssnat på sånna, är det bra?
visst när man var liten så lyssnade man ju på astrid lindgren osv. vad rekomenderar du? cd eller bok?

Postat av: Anima Mea

När det gäller din fråga om talbok eller riktig bok, så är det två helt olika upplevelser. Fördelen med ljudbok, är att du kan ladda in den i din telefon och ha med den överallt. Du kan lyssna medan du väntar, reser, stryker diin blus eller städar badrummet.
En bok å andra sidan, kan du sjunka in i och uppslukas av på ett annat sätt.
Du läser snabbare tyst själv, än när någon läser högt för dig. Det gör att du hinner tänka mer på innehållet när du lyssnar, och du kan dra slutsatser och låta handlingen lunka på lite långsammare.
Jag gillar både ock, men jag känner att det passar bättre att lyssna när jag inte har tid att sitta still.

2007-09-23 @ 18:56:12
URL: http://animamea.blogg.se
Postat av: Mimmi

Verkar trevligt det där att lyssna på en bok..har aldrig gjort det. Men eftersom jag lätt blir manisk så kanske det är så trevligt att jag bara vill lyssna o lyssna. När jag läser en bok så vill jag alltid streckläsa....kanske säjer det något om min personlighet

2007-09-23 @ 20:25:38
URL: http://mymim.blogg.se
Postat av: Ankan

Har tyvärr svårt med ljudböcker för jag tappar koncentrationen efter en stund och börjar tänka på annat. Eller blir avbruten av någon. När jag kör bil så kan trafiken få mig att glömma av att lyssna t.ex.

2007-09-23 @ 21:10:00
URL: http://www.ettbultandehjarta.blogspot.com/
Postat av: Nettan

Jag älskar både ljudböcker och vanliga böcker...
Just nu är jag helt såld på cd-böckerna, kan inte somna utan att plugga in hörlurarna....
Fast nu är orginalhörlurarna trasiga så jag måste ha "Clabbe-hörlurar", sambon tycker att det är föga upphetsande.. *s*
Har nyss avverkat Stieg Larssons bok "Luftslottet som sprängdes", nu har jag påbörjat Liza Marklunds nya "Livstid"..
Brukar läsa din blogg regelbundet men lämnar nästan aldrig någon kommentar...
Ville bara nämna att jag är stolt över att du har karaktär att stå emot "den andres" inviter...
Ha de gott!
/Nettan, alias Irene Panik ;-)

2007-09-24 @ 15:27:42
URL: http://nettans.blogg.se
Postat av: Anima Mea

Ankan: Jag tror man kan lära sig, faktiskt. Man kan börja med att bara lyssna när man gör väldigt lugna statiska saker, som att stryka tex.
Nettan: Tack för dina uppmuntrande ord, och tack för att du skriver några rader. Det uppskattas mycket. Känns alltid bra att veta vem som är "där ute". :-)

2007-09-24 @ 16:06:34
URL: http://animamea.blogg.se

Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback