Head picture

Riktigt effektiv

Var inte särskilt tidig på jobbet idag heller, men inte katastrofalt sen. Jag har sovit väldigt dåligt i natt. Tänk om man unde komma ihåg en bråkdel av alla kreativa idéer man har på morgonen, när man legat vaken och funderat. Jag funderar på att skaffa en sån där lite bandspelare som läkare opch andra extremt upptagna människor har. Då skulle man kunna trycka på inspelningknappen och mumla in sina nya sanningar och upptackter i det nattliga mörkret och bevara dem för eftrvärlden. Förmodligen skulle man inte bli så imponerad av idéerna när de väl kommit ut i dagsljus och helvaket tillstånd. Men en del kanske skulle kunna utvecklas till något. Man vet aldrig.
Idag har jag i alla fall varit ganska effektiv. Mest på eftermiddagen. Jag var och åt lunch med några kollegor. Efteråt skildes vi för vio skulle göra ärenden. Jag gick på Apoteket och shoppade och sedan gick jag hem med grejorna. Det var så frestande att lägga sg på sängen, så jag gjorde det. Och vaknade ca 45 minuter senare, med folk som satt och väntade på mig på kontoret.
Kanske tacke vare min tupplur som jag varit så effektiv på eftermiddagen.
Innan de renoverade hemmakontoret, fanns det ett vilrum, med en säng, kudde och filt, som jag flitigt frekventerde. Jag brukade säga till sekreteraren att väcka mig om jag inte dök upp igen inom rimlig tid. Men för det mesta räckte det med tjugo minuter, så kunde jag hålla igång till åtta på kvällen, om det behövdes. Vilket det ofta gjorde.
Man ska nog inte underskatta tupplurarnas inneboende kraft.

Kommentarer
Postat av: Ankan

Du, allvarligt, jag har en manlig, äldre kollega som gör så framför datorn. På jobbet. Tar en tupplur alltså. Det tycker jag är lite äckligt för man vet inte riktigt var man har honom när han yrvaket låtsas som inget och försöker svara på frågan han inte hörde när man väckte honom (det är inte alltid man ser att han sover). Däremot önskar jag själv att jag kunde ta sk powernaps mitt på dagen, för jag är säker på att det förbättrar koncentrationsförmågan på eftermiddagen.


Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback