Head picture

Jag vet var grodorna bor

Häromkvällen räknade jag till 16 grodor på samma promenadstråk som jag. Flera bar en mindre groda på ryggen, Det såg lite roligt ut, faktiskt. Jag var tvungen att läsa på lite om detta beteende, och det visade sig att det är hanen som kryper upp på ryggen på honan och håller sig fast tills hon lägger sina ägg. Då sprutar han ut mjölke på äggen för att befrukta dem.

Bredvid ängen där de vita kossorna betar på somrarna, finns en stig som leder ner mot havet. Precis innan man kommer ner till stranden, passerar man över en träspång, som någon byggt över ett sumpigt område, där det växer en massa vass. Det är där, bland vassen, som grodorna bor. När man går där, kväker de öronbedövande. man skulle kunna tro att någon kör en motor där inne i vassen. När man går över spången, plaskar det oavbrutet från grodor som hoppar ner från en tuva och ner i vattnet.
Det känns trevligt att det finns grodor där. De är känsliga för miljöförstöring och obalans, och deras närvaro visar att naturen än så länge är hyfsat i bra skick där vi bor.

Kommentarer
Postat av: Magnus

Froggy style...?;)

Postat av: Peter Midas

Så raffinerat.... BArn älskar grodor av något skäl,kanske för att domär ganska lättfångade. När jag en dag kom hem från stan möttes jag av en liten parvel, 3 år, dvs. min son. På håll skrek han till mig: Pappa, jag har hittat en liten kroda" Just kroda. När jag kom närmare såg jag att han höll en rejäl padda hårt i sin han, benen hängde ner en decimeter under handen. Sonen hade klämt till lite grand så paddan såg lite ansträngd ut, minst sagt, ögonen lätt utträngda... Men vilken upplevelse. Sådant skapar barns världsbild! Länge leve grodorna: Kvack!

2009-04-10 @ 09:51:30
URL: http://trepojkar.blogspot.se

Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback