Head picture

Mulet

Jag är hemma och har "semester"  medan Maken jobbar. Det är typiskt semesterväder: Grått, blåsigt och trist.
Vi kom hem igår kväll rätt sent, efter en trevlig helg med Sonen och Svärdottern. Det går bra för dem, och det värmer ett modershjärta.
Själv befinner jag mig åter i den välbekanta gråzonen som kallas
dystymi. Där har jag förmodligen befunnit mig mer eller mindre större delen av mitt vuxna liv. Det går att hantera, och de senaste åren, med en liten dos medicin varje dag, har jag för det mesta jag hållit mig precis ovanför kanten till den grå zonen. Bara emellanåt har jag ramlat ner.
Det händer oftast när jag är ledig, har det för lugnt, och inte upplever att något pressar mig, då glider jag ner igen. Då hinner jag bara vara och tänka för mycket, och då kommer känslorna av meningslöshet och hopplöshet som något som bara väntar på att få tränga ut. Det är verkligen jobbigt.
Vad jag än försöker fokusera på, känns det meninglöst och omotiverande. Vad jag än försöker tänka på, även sådant som jag normalt sett uppskattar, förvrids och förmörkas det av allt det svarta som bubblar upp inifrån.
Ändå har jag försökt distrahera mig genom att lyssna på talböcker (det hindrar mig från att tänka för mycket). Men det hjälper inte riktigt.
Jag har försökt analysera om det är något fel på mitt liv, min omgivning, min man. Tidigare trodde jag det, att om jag bara bytte ut allting skulle det bli bra. Men det är inte så. Det är oftast inget större fel på det som är runt omkring mig, utan på mig. Den insikten gör att jag lättare håller mig borta från trubbel, och istället kan jag sitta stilla i båten invänta bättre tider.

Kommentarer
Postat av: Magnus

Vad bottnar detta i? Vad är det som gör att du känner som du känner?

Postat av: Peter Midas

Dom här bättre tiderna undrar jag över!

1. Hur ser dom ut, vilken är din vision?

2. Vilka värden finns i visonen?

3. Hur skall du nå dit?

4. Kan du nå dit utan att byta ut "allting"?



Det finns en bok om hypertänkande som är bra. Den heter "Kvinnor som tänker för mycket" vilket är en löjlig titel, för den är lika giltig för oss män! Den har hjälpt mig mycket.

2009-07-27 @ 18:06:06
URL: http://trepojkar.blogspot.com
Postat av: Velfia

Åh varenda ord går rätt in i hjärtat - det är som jag skulle kunnat skrivit detta. Jag vet precis vad du menar - men det kanske är detta du behöver, lite "semester" ... bara ta det lugnt. Låt att vila, och lyssna på hjärtat vad den säger!

2009-07-27 @ 19:41:42
URL: http://velfiasvardag.blogg.se/
Postat av: Anima Mea

Magnus: Jag vet inte. Det kan vara ärftligt. En liten medfödd benägenhet till brist på serotonin.



Peter: För många jobbiga frågor. De kan jag inte svara på. Jag sitter still i båten, så blir det bra.



Velfia: Tråkigt att du känner det likadant, men bra att vi kan förstå varandra. Kanske kommer det ut något gott av det.

2009-07-27 @ 20:01:48
URL: http://animamea.blogg.se/
Postat av: Tricky

Lyssna på talböcker är min medicin mot det mesta.

För mycket tankar, leda, stress, ja allt.



Lyssnar i bilen för att inte tänka på all tid jag slösar bort på mina långa resor.



Hemma har jag en ljudbok i öronen nästan hela tiden, det är magiskt bra för att få saker gjorda, då släpper stressen och allt jag gör när jag lyssnar blir nån slags bonus på vägen.

Jag tvättar, stryker, plockar och fixar med nåt trevligt i huvudet istället för de där svarta tankarna och håglösheten.

2009-07-27 @ 22:18:29
URL: http://tricky-pretty.blogspot.com/
Postat av: Peter Midas

Jobbiga frågor kräver att man jobbar med dom. Jag vill inte ha svar, men du kanske behöver svaren för dig själv! Svaren kan göra att du just sitter still i båten.



Flykt till distraktion tror jag inte på, det bara murar in frågorna i de känslomässiga sedimentära avlagringarna, typ kambrofilur! Man får aldrig ut dem igen. There´s no easy way out. Men tag det lugnt! I perioder är livet så.

2009-07-27 @ 22:36:49
URL: http://trepojkar.blogspot.com
Postat av: Mimmi

INTE är det fel på dig.....det är bara att du saknar något i livet "bara" att hitta vad det är. Lättare sagt än gjort!!

2009-07-30 @ 20:51:35

Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback