Head picture

Ytterligare drama-tik

Vi gick vår sedvanliga förmiddagslunk, jycken och jag. Vi hade kommit till fältet där den halvvuxna minkungen gick sitt obarmhärtiga öde tillmötes. Just därför höll jag järnkoll på allt som hände och vad min hund gjorde. Borta vid vägen, ungefär 100 meter bort, såg jag en kille komma gående med en långhårig, stor schäfer, och en lite gråsvart hund av obestämbar sort.
Plötsligt kommer den lilla gråsvarta springande mot oss i full fart, med schäfern hack i häl.
Min hund satte sig defensivt ner mellan mina fötter, och vi stod stilla så tills killen, som var i nedre tonåren, kommit ikapp sina hundar. Hela tiden hade han ropat in dem utan någon som helst reaktion från hundarna.
Jag iakttog ett tecken på stigande aggression hos schäfern. Den stod blixtstilla och stirrade på min hund, samtidigt som den reste ragg och morrade dovt. Min hund morrade tillbaka, där den satt mellan mina fötter, och då var det klippt. Jag hann gripa tag i pälsen på schäfern precis när den skulle till att hugga min hund över nacken.
Den förvirrade pojkskraken lyfte upp den lilla gråsvarta och stod bara och tittade på mig med stora ögen, när jag krampaktigt höll i nackskinnet med båda händerna på schäfern och kämpade, samtidigt som den krängde, skällde och högg efter min hund, som gav igen efter bästa förmåga, trots underläge i storlek och tyngd
Så hade jag kunnat bli stående länge om jag inte haft vett att säga till honom att släppa ner den gråsvarta och koppla schäfern. Så fort det var gjort, kunde jag lyfta upp min hund och gå undan med den.
Jag hoppas att killen förstår att det inte är så lyckat att gå med två hundar okopplade, som inte ett dugg lyssnar på kommando, och dessutom är aggressiva mot andra hundar.

Kommentarer
Postat av: Magnus

Kan inte fatta att du kan hålla dig så lugn och redig i en sådan situation. Jag hade flippat och skällt både på schäfer och kille.

Postat av: LillaNisse

Håller med Magnus, du verkar vara lugnet själv...

Kram

2009-07-24 @ 21:04:26
URL: http://lillanisse.blogg.se/
Postat av: Anima Mea

Ja, jag var förvånansvärt lugn. Efteråt tänkte jag att schäfern kunde ha gett sig på mig, men just då agerade jag bara snabbt och instinktivt för att lösa situationen så smidigt som möjligt. Och det blev ju ingen större katastrof, bara lite tumult en stund.

2009-07-24 @ 23:40:38
URL: http://animamea.blogg.se/
Postat av: Peter Midas

Tur att dom inte mötte en av mina gamla skolkamrater som i ett nästan identiskt läge knackade in pannbenet på just en schäfer. Den dog på fläcken. När hundägare säger "Lugn han är inte farlig", brukar jag kontra. Ok, men det är jag! Ansvar är inte så dumt att ha och klara av!

2009-07-25 @ 19:48:06
URL: http://trepojkar.blogspot.com

Skriv det du tänker här:

Namn:
Minns mig

E-postadress:

URL:

Synpunkter:

Trackback